• Sıkça Sorulan Sorular > Köpek

Köpeğim çok sık pireleniyor. Ne yapabilirim?

Şu anda piyasada oldukça başarılı pire ve kene mücadelesinde kullanılabilecek preparatlar mevcuttur. Bunlar üzerine sürülerek veya enseye damlatılarak veya toz halinde kullanılarak bu konuda ciddi çözümler sunabiliyorlar. Bunların yanısıra evinizi de kontrol ederek pirelere karşı ilaçlama yapmanız gerekebilir.

Köpeğim çok fazla tüy döküyor. Sebebi nedir?

Normalde köpekler yılda iki kez tüy değiştirirler. Ancak evde yaşayan köpeklerde soğukta yaşamak gibi bir sorun olmadığından tüy dökümü çok yavaş ve hemen hemen bir yıla yayılarak yapılır. Mümkün olduğunca her gün fırçalama ve profesyonel gruptan bir mama ile beslemek olayın çözümü açısından yeterlidir. Gerekli, görüldüğünde tüy dökülmesini azaltan veya geciktiren vitamin takviyeleri yapılabilir. Bazı hastalıklarda (dermatitis, mantar, uyuz, beslenme bozukluğu gibi) oluşan tüy dökümünün çözümünü veteriner hekiminizle birlikte araştırmanız gerekmektedir.

Köpeğimi her gün fırçalamam gerekiyor mu?

Hem tüylerinin daha canlı ve parlak olmasını sağlamak hemde evde tüy sorunu yaşamamak için köpeğinizin cinsine bağlı olarak her gün fırçalama yapmanız gerekebilir.

Köpeğimin vücut kokusu normalden fazla. Sebebi nedir?

Vücut kokusu bazı hastalıklarda (Karaciger, böbrek, deri rahatsızlıkları) olabileceği gibi beslenme bozuklukları, çok sık yıkama veya doğru mamanın seçilememesi durumunda da ortaya çıkabilir. Bunların dışında çevredeki bazı pis kokulu atıklar, kendi çişine yada kakasına bulaşma da nedenler arasında sayılabilir. Unutmamanız gereken bir şeyde köpeklerde bulunan ve deri tabakasını korumak için var olan, deri üstündeki yağ tabakasının bazen köpeğin özelliğine bağlı olarak daha kokulu olmasıdır. Eğer koku herhangi bir nedenden oluşmuyorsa ve köpeğinizin kendine özgü vücut kokusu ise o zaman köpekler için özel olarak üretilen parfümleri kullanabilirsiniz.

Köpeğimi ne sıklıkla yıkayabilirim? Sık yıkamanın zararı var mı?

Bildiğiniz gibi köpeklerin derisi üzerinde koruyucu bir tabaka vardır. Bu yüzden koruyucu tabakanın bozulmaması için muhakkak yıkama sırasında köpekler için üretilmiş bir şampuan kullanılmalıdır. Evde yaşayan köpekler için en sık yıkama aralığı 1 ay olmalıdır. Eğer köpeğiniz bahçede yaşıyorsa yıkama aralığını 3 - 4 aya kadar rahatlıkla uzatabilirsiniz. Yıkamayı 1 aydan daha sık yapmak zorunda kalırsanız, köpekler için özel olarak üretilen deri üzerindeki koruyucu tabakayı almayan şampuanlar kullanmak zorundasınız. Aksi takdirde çok sık olarak deri problemleri ile karşılaşabileceğiniz gibi köpeğinizde daha fazla kokacaktır.

Köpeğimi yıkarken ne tür bir şampuan kullanmalıyım?

Eğer köpeğinizin bir deri problemi yoksa ve veteriner hekiminiz köpeğiniz için özel bir şampuan kullanmanızı istememişse piyasada bulabileceğiniz kaliteli köpek şampuanlarından her hangi birini kullanabilirsiniz.

Çok sık yıkamama rağmen üstünde çok fazla kepek oluşuyor. Ne yapabilirim?

Çok sık yıkama hem derinin hemde tüylerin sağlıksız olmasına neden olur. Kepeklenmenin nedenleri köpeğinizin cildinin kuru olmasından, kullandığınız yıkama suyundan, beslenme yetersizliğinden ve bazı deri rahatsızlıklarından ileri gelebilir. Veteriner hekiminizle görüşerek sorunun ne olduğunu öğrenmelisiniz. Ayrıca piyasada kepek problemi olan köpekler için kullanabileceğiniz özel şampuanlar da mevcuttur.

Köpeğim oynarken sürekli elimi veya ayağımı ısırmaya çalışıyor. Bana bir zararı var mı?

Bu yavru köpeklerde tamamen oyun amaçlıdır ve aynı zamanda onun için bir iletişim yöntemidir. Kötü bir amaç taşımaz (Nadir olarak problemli yavrularda gerçekten ısırma amaçlı olabilir) ve size bir zararı dokunmaz. Ancak genel hijyen kurallarına uyarak çiziklerin üzerini bir dezenfektanla temizlemek olabilecek ufak tefek iltihaplanmaları önleyecektir (şeker hastaları veya kemoterapi gören kimseler gibi sağlık problemi olanların doğal olarak çok daha fazla dikkat etmeleri gerekir).

Köpeğim çok iştahsız ne yapabilirim?

Yaşına, kilosuna, çevresel şartlara bağlı olarak belirlediğiniz mama miktarını öğün saatlerine dikkat ederek veriniz. Mamayı önünde en fazla 30 dakika bekletin ve daha sonra kaldırarak diğer öğüne kadar başka bir şey vermeyin. Özellikle öğün aralarında ve diğer zamanlarda sofranızdan dilencilik yapmasına izin vermeyin. Veteriner hekiminizle konuşarak çok gerekiyorsa iştahının açılması için vitamin takviyesi yapabilirsiniz.

Köpeğimi eğitimi bittikten sonra tasmada bağlı olmadan gezdirebilir miyim?

Hiç bir köpek ne kadar iyi eğitilimiş olursa olsun güvenli olmayan yerlerde tasması açılarak dolaştırılmamalıdır. Size hiç bir eğitimci köpeğiniz her çağrıldığında geleceğine dair bir garanti veremez. Köpeğiniz iyi eğitildiği takdirde yüzde seksen veya doksan komutlarınıza uyabilir fakat bir aciliyet durumunda geri kalan yüzde onluk bölümde komutunuza uymayabilir ve çağrıldığında gelmeyebilir ve bu esnada da istenmeyecek bir olaya maruz kalınabilir. Bazı köpek sahipleri köpeklerinin eğitimli olduğunu, onun için de gezdirirken bağlamaya gerek duymadıklarını söylerler. Köpeğinizin eğitimli olup olmadığını etrafınızdaki insanlara göstermek zorunda değilsiniz, eğer böyle bir isteğiniz varsa bunu kapalı yerlerde ve ilgili müsabakalarda yapabilirsiniz. Toplum içinde etrafınızdaki insanları düşünmek, köpek sevmeyenlerin olacağını bilmek zorundasınızdır. Köpeğiniz insanları rahatsız etmese de köpekden korkan bir insan için etrafında başıboş gezen bir köpek görmek onu tedirgin edebilir. Sokaklar başıboş sokak
köpekleri ile doluyken sizin köpeğinizin neden bağlanacağını söyleyebilseniz de sizin köpeğiniz bir rotweiler, doberman, alman çobanı veya daha başka iri bir ırksa ve sokaklardaki başıboş köpeklere benzemiyorsa insanlar için çok daha tedirgin ve rahatsız edici olurlar.

Köpeğime vermemem gerekenler nelerdir?

İlk sırada “çikolata” yer alır. Çikolatada “theobromine” diye adlandırılan bir çeşit zehir vardır. Köpeğinize kesinlikle çikolata vermeyin. Ayrıcaköpeğinizi asla soğan ile beslemeyin. Çok miktardaki soğan kırmızı kan hüzrelerini tahrip ederek kan kanseri oluşturabilir. Çiğ et ile beslemeniz de tavsiye edilmez çünkü çiğ ette bakteri ve parazitler mevcuttur. Yumuşak ve sivri kemikleri vermeyiniz. Son olarak bazı kişiler tüylerinin daha parlak görünmesi için çok miktarda yağ ile besliyorlar. Bu yanlıştır. Onun yerine dengeli beslenmeli gerekir.

Evde yalnızken niye havlıyor?

Evde korkan köpekler korkularını havlayarak belli ediyorlar. Bir kulübeleri varsa ya da küçük bir yerde durmaya alıştırılırlarsa daha az korkuyorlar.

Kendileriyle aynı cinsten olan köpekleri tanıyorlar mı?

Kendi cinsinin fazla bilincinde olmasa bile anne babasını, kardeşlerini hatırlayan köpekler kendi cinslerinin de az çok farkına varıyor.

Ne kadar sık dışarı çişe çıkmalılar?

Her su içişten 15 dakika sonra.

Dişleri fırçalanmalı mı?

Dişlerde bir leke varsa fırçalanmalı, kemik kemiren köpekler zaten dişlerini temizlemiş oluyor.

Kendilerinden korkulduğunu nasıl anlıyor?

Köpekten korkan insanlar belirgin bir tavırda oldukları, hareketleri farklılaştığı için. Köpeklerden korkanlar mümkün olduğu kadar onları önemsemiyormuş gibi davranmalılar.

Köpekler neden çimenleri yiyor?

Çimen sindirime yardımcı olduğu için.

Oyuncağa ihtiyacı var mı?

Köpeklerin kesinlikle oyuncağa ihtiyaçları var, bu ihtiyaç yaşla azalıyor.

Köpekler ne kadar süreyle olan olayları anımsıyor?

Çok iyi bir hafızaları var. Olayları -özellikle büyüme çağlarında olanları- ömür boyu hatırlıyorlar.

Köpekler neden dışkı yer?

Hayvanların yapmış olduğu bir çok şey bize iğrenç ya da ters gelsede onlar için normal olabiliyor.
Bazı köpekler kendi dışkılarını ya da başka köpeklerin dışkılarını yer. Hatta İnsan, at, inek ve kedi dışkısını yiyen köpekler bile vardır. Bunu neden yaptıklarına gelince;

Geçmişte,dışkı yemenin yani “Coprophagia”nın sebebi olarak zayıf diyet ya da sağlıksızlık gösteriliyordu. Ama günümüzde yapılan araştırmalar bu teoriyi desteklemiyor.

Illinois Veteriner fakültesinde görev yapan Dr. Jo Ann Eurell, “Davranışsal araştırmalar Dışkı yemenin diet eksikliği ya da pankreas enzimlerinin eksikliğinden kaynaklandığı fikrini çürütmüştür. Köpekler leşçi ve çöpçü hayvanlar olduğu için dışkı yemenin buradan geldiği düşünülebilir.” demektedir.

Bilmiyorum kaç kişi bir köpeğin doğumunu, doğum sonrası annenin yavrularına bakımını izleme şansına sahip olmuştur. Yeni doğmuş yavrular yaklaşık ilk 10 gün boyunca çişlerini ve kakalarını yapabilmeleri için uyarılmaları gerekmektedir. Anne sırayla bütün yavruların çişini kakasını onları yalayarak yaptırır ve çişi yalar kakayı yer yani bunları yok eder. Anne köpeğin bunu yapmasının iki sebebi vardır; Ortamı temiz tutmak ve yavrularına zarar verecek vahşi hayvanların bu kokuyu almalarını engellemek.

Bazı yavruların dışkı yeme davranışını annelerinden öğrendiği söylenir ki bu bana mantıklı geliyor. Hatta bazılarının kendi kendini uyardığı ve kakayı yediği görülmüş. (Ben görmedim) Çoğu yavru sütten kesildiklerinde bu davranışı bırakır.

Biz yavruları sürekli gözetlediğimiz için istenmeyen bu davranışı hemen engelliyoruz ve alışkanlık haline gelmesini önlüyoruz. Bizim ürettiğimiz bir kaç yavruda başlangıçta dışkı yeme eğilimi görülsede bu önlendi alışkanlık haline gelmemesi sağlandı ve dışkı yeme eğiliminden vazgeçtiler.

Yetişkin köpeklerin sağlıklı ve iyi diyetle beslendikleri halde niçin dışkı yediklerini anlamak zordur. Bir arkadaşım bu problemi yaşıyor ve deli oluyor. Bazen buna çözüm bulunamıyor.

Sebeblerine gelince, bununla ilgili birkaç temel sebep yazabiliriz bunlar

* Anneden ya da diğer köpeklerden öğrenilmiş bir davranış,
* Anksiyete ve sıkıntıdan,
* İlgi çekme isteğinden,
* Kötü bir şey yaptığını düşündüğü için kakayı yok etme isteği (Bunu düşünmemi sağlayacak bir şey yaşamadım. Yani yavru köpeğim eve kakasını yaptığında O’na o kakayı yedirtecek kadar korku yaşatmadım, yaşatmam.)
Yukarıdaki sebeplerden dolayı dışkı yemenin ortaya çıkması mümkün olsada bir çok durumda köpeklerde Dışkı yeme isteğini doğuran güdünün tam olarak sebebi bilinmemektedir ya da sebepleri değişmektedir diyebiliriz.

Köpek sahipleri bunu iğrenç ve kabul edilemez bulur ama asıl büyük problem dışkı yiyen köpeğin bu yolla parazitlere ve diğer hastalıklara maruz kalabilir olmasıdır.
Köpek sahipleri ne yapmalı?
Dışkı yemeyi engellemek, tedavi etmekten çok daha kolaydır.
* Bunun ortaya çıkması için uygun ortam yaratmamak,
* Köpeği izlemek, gözetlemek ve engellemek.
* Köpeğin bulunduğu ortamı daima temiz tutmak,
* Kaka yapıldıktan sonra alanı derhal temizlemek,
* Temiz alanlarda dolaşmak, (Eğer köpeğin gezdiği alan temiz ise dışkı yemesi mümkün değildir. )
* Dışarıda köpeğini tasmada taşımak,
* Dışarıda tasmasızken muzzle kullanmak,

Bunu tamamen ortadan kaldırmak için nadiren işe yarayan bir kaç yöntem vardır.
Cezalandırma ilk başlarda işe yarayabilir. Eğer davranış alışkanlık olmuşsa işe yarama ihtimali düşüktür.
Kakanın tadını çok kötü yaptığı söylendiği için Monosodium Glutamate (Kimyasal tatlandırıcı, nerede bulunur bilmem) Sarımsak, Balkabağı yedirilir. Bu kakayı daha az çekici hale getirir.
Aslında en iyi çözüm köpeği gözetlemek, izin vermemek ve bunun alışkanlık haline dönüşmesine izin vermemektir.